Procedura postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo
na terenie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tursku.
I. Krótki opis procedury:
Procedura dotyczy postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo, które zostały zaobserwowane w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tursku i przedstawia zasady pracy wychowawczej na poszczególnych poziomach oddziaływań.
II. Cele i założenia procedury:
1. Po obserwacji w szkole narastającej ilości sytuacji trudnych wychowawczo wśród uczniów została opracowana szkolna strategia rozwiązywania sytuacji trudnych wychowawczo w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tursku.
2. Procedura postępowania zobowiązuje nauczycieli i wychowawców do konsekwentnego postępowania z uczniami sprawiającymi trudności na kolejnych poziomach, aby uniknąć prostego schematu zachowania nauczycieli i wychowawców w stosunku do ucznia w rodzaju: „złe zachowanie ucznia → dyrektor → kara”.
3. Celem opracowania tej strategii w naszej szkole było wskazanie nauczycielom i wychowawcom kolejnych poziomów rozwiązywania problemów wychowawczych i twórczego rozwijania swoich umiejętności wychowawczych oraz tworzenia skutecznego procesu wychowawczego realizowanego przez zespoły nauczycieli w relacji z uczniami.
4. W przypadku wyczerpania własnych środków i sposobów oddziaływania przez wychowawcę do współpracy zapraszani są kolejni specjaliści pracujący w szkole i poza nią, a sytuacjach szczególnych Policja, Sądy Rodzinne lub Prokuratura.
5. Ze strategią i procedurami postępowania w sytuacjach trudnych zostali zapoznani wszyscy wychowawcy klas oraz inni nauczyciele poprzez e – dziennik oraz na posiedzeniu on - line Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tursku oraz rodzice poprzez e – dziennik.
6. Stosowanie kolejnych poziomów rozwiązywania problemów wychowawczych pozwoli na odnotowanie pozytywnych efekty w poprawie zachowania uczniów w bardzo trudnych przypadkach dopiero na V poziomie.
7. Stosowanie zaleceń procedury powinno odbywać się za wcześniejszym powiadomieniem pedagoga szkolnego.
8. Procedurę postępowania opracował oraz wprowadził zarządzeniem: Paweł Jakubowski – dyrektor Szkolno – Przedszkolnego w Tursku.
III. Strategia postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo na terenie szkoły:
1. POZIOM: PRACA WYCHOWAWCZA WYCHOWAWCY KLASY
2. Rozmowa nauczyciela lub wychowawcy z uczniem w obecności klasy.
3. Sformułowanie pouczenia wychowawczego przez nauczyciela lub wychowawcę dla ucznia – zalecenia.
4. Wpis negatywnej uwagi w dzienniczku uwag w przypadku braku poprawy.
5. Przekazanie rodzicom informacji ustnej lub pisemnej, przez nauczyciela wychowawcę na temat zachowania ucznia.
6. Uczniowie, którzy sprawiają kłopoty na świetlicy – bezpośrednia informacja do wychowawcy klasy.
7. Zastosowanie kary w postaci upomnienia wychowawcy – pisemne (odnotowanie upomnienia w dzienniku).
2. POZIOM: PRACA WYCHOWAWCZA PEDAGOGA SZKOLNEGO
1. Poinformowanie o zaistniałej trudnej sytuacji pedagoga szkolnego.
2. Poinformowanie o zaistniałej trudnej wychowawczo sytuacji w formie ustnej lub pisemnej rodzica.
3. Indywidualna rozmowa wychowawcza pedagoga szkolnego z uczniem w obecności wychowawcy klasy.
4. Rozmowa wychowawcza rodzica z dzieckiem w obecności pedagoga oraz wychowawcy (wezwanie rodzica do szkoły – rozmowa ostrzegawcza).
5. Sytuacje wyjątkowo trudne – zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia zespołu wychowawczego i opracowanie wspólnej strategii postępowania (ewentualnie wniosek o udzielenie wyższego stopnia kary zgodnie ze statutem szkoły).
6. Spotkania wychowawcze z klasą pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy oraz rodziców.
7. Wypracowanie klasowych sposobów rozwiązania sytuacji konfliktowej w klasie (interwencja klasy jako zespołu) na godzinie wychowawczej z udziałem pedagoga (cykl spotkań) i wychowawcy klasy.
8. Spotkania wychowawcze w przypadku braku poprawy z zaproszoną osobą – specjalistą np. resocjalizacji, terapeutą.
9. Zgłoszenie sytuacji wyjątkowo trudnej wychowawczo (w przypadku wyczerpania dostępnych środków wychowawczych) do dyrektora szkoły.
3. POZIOM: PRACA WYCHOWAWCZA DYREKTORA SZKOŁY
1. Zapoznanie z przebiegiem dotychczasowych udokumentowanych działań wychowawczych wychowawcy i pedagoga.
2. Rozmowa indywidualna dyrektora z uczniem (lub uczniami)
3. Rozmowa indywidualna rodzica w obecności dyrektora szkoły z dzieckiem.
4. Spotkanie dyrektora szkoły z zespołem klasowym i uczniami w przypadku konfliktu wewnątrzklasowego (rozmowa wychowawcza).
5. Rozmowa dyrektora z rodzicami na klasowym zebraniu rodzicielskim.
6. Zebranie uczniów i rodziców z dyrektorem.
7. Godzina wychowawcza z udziałem rodziców i dzieci (w obecności dyrektora szkoły).
8. Wypracowanie wspólnych form wychowawczych w stosunku do uczniów np.:
- sprawozdania wychowawcze;
- samoocena ucznia;
- pochwała.
9. Udzielenie regulaminowych kar zapisanych w statucie szkoły i WSO.
4. POZIOMY ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH
|
Uczeń
Wychowawca
|
Uczeń
Wychowawca
Pedagog |
Uczeń
Wychowawca
Pedagog
Rodzice
|
Uczeń
Wychowawca
Pedagog
Rodzice
Terapeuta
|
Dyrektor
|
|
I poziom |
II poziom |
III poziom |
IV poziom |
V poziom |
5. POSTĘPOWANIE WYCHOWAWCÓW, PEDAGOGA I DYREKTORA SZKOŁY W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH:
W sytuacjach wymagających szczególnego postępowania stosuje się następującą, uproszczoną procedurę:
1. Zgłoszenie zdarzenia przez ucznia, nauczyciela lub innego pracownika szkoły, wychowawcy klasy.
2. Ocena poziomu zagrożenia i zgłoszenie zdarzenia przez wychowawcę i zgłoszenie pedagogowi szkolnemu.
3. Ocena poziomu zagrożenia i powiadomienie dyrektora szkoły.
4. Ocena poziomu zagrożenia i powiadomienie przez dyrektora szkoły odpowiednich organów (Policji, Sądu Rodzinnego lub Prokuratury). Jednoczesne powiadomienie rodziców ucznia.
UWAGA - w powyższej procedurze należy kierować się przede wszystkim poniższymi zaleceniami:
a) w każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył 17 lat, należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny, a w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia, który ukończył 17 rok życia, prokuratora lub policję.
b) w każdym przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa z udziałem ucznia szkoły należy zawiadomić rodziców, prokuratora lub policję.
c) każda, dotycząca uczniów, wizyta policjanta w szkole powinna być uzgodniona z Dyrekcją Szkoły.
d) w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków (bądź spożywa alkohol lub zażywa narkotyki) powinien powiadomić o tym fakcie Dyrekcję Szkoły i odizolować ucznia od reszty klasy, ale ze względu bezpieczeństwa nie pozostawiać go samego stwarzając warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie. W celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy Dyrekcja wzywa lekarza lub policję.
e) Dyrekcja Szkoły zawiadamia również rodziców /opiekunów/ ucznia. Całe zdarzenie powinno zostać udokumentowane ze wszystkimi uzyskanymi informacjami dotyczącymi zdarzenia.
f) W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie alkohol lub narkotyki (bądź inne niebezpieczne przedmioty) powinien powiadomić o tym Dyrekcję Szkoły. Dyrekcja Szkoły wzywa rodziców /opiekunów/ i policję i w obecności innej osoby (w/w nauczyciel, pedagog, wychowawca) ma prawo żądać wydania niepożądanej substancji (przedmiotów). Całe zdarzenie powinno zostać udokumentowane ze wszystkimi uzyskanymi informacjami dotyczącymi zdarzenia.
g) w przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji (naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnianie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku nauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych itp.), nauczyciel powinien przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. Wychowawca klasy informuje o fakcie Dyrektora Szkoły i pedagoga oraz wzywa rodziców /opiekunów/ w celu ustalenia toku dalszego postępowania. Jeżeli szkoła wykorzysta wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, Dyrektor Szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję.
h) jeżeli zachowania świadczące o demoralizacji przejawia uczeń, który ukończył 18 lat, a nie jest to popełnienie przestępstwa, to nauczyciel, który pozyskał w/w informacje, powinien powiadomić wychowawcę i pedagoga szkolnego (psychologa). Zarówno wychowawca klasy jak i pedagog szkolny (psycholog) winni przeprowadzić z uczniem rozmowy oraz objąć go obserwacją.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Tursku