Aktualności

Procedura postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo.

Procedura postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo

na terenie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tursku.

 

I. Krótki opis procedury:

Procedura dotyczy postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo, które zostały zaobserwowane w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tursku i przedstawia zasady pracy wychowawczej na poszczególnych poziomach oddziaływań.

 

II. Cele i założenia procedury:

1. Po obserwacji w szkole narastającej ilości sytuacji trudnych wychowawczo wśród uczniów została opracowana szkolna strategia rozwiązywania sytuacji trudnych wychowawczo w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tursku.

2. Procedura postępowania zobowiązuje nauczycieli i wychowawców do konsekwentnego postępowania z uczniami sprawiającymi trudności na kolejnych poziomach, aby uniknąć prostego schematu zachowania nauczycieli i wychowawców w stosunku do ucznia w rodzaju: „złe zachowanie ucznia → dyrektor → kara”.

3. Celem opracowania tej strategii w naszej szkole było wskazanie nauczycielom i wychowawcom kolejnych poziomów rozwiązywania problemów wychowawczych i twórczego rozwijania swoich umiejętności wychowawczych oraz tworzenia skutecznego procesu wychowawczego realizowanego przez zespoły nauczycieli w relacji z uczniami.

4. W przypadku wyczerpania własnych środków i sposobów oddziaływania przez wychowawcę do współpracy zapraszani są kolejni specjaliści pracujący w szkole i poza nią, a sytuacjach szczególnych Policja, Sądy Rodzinne lub Prokuratura.

5. Ze strategią i procedurami postępowania w sytuacjach trudnych zostali zapoznani wszyscy wychowawcy klas oraz inni nauczyciele poprzez e – dziennik oraz na posiedzeniu on - line Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tursku oraz rodzice poprzez e – dziennik.

6. Stosowanie kolejnych poziomów rozwiązywania problemów wychowawczych pozwoli na odnotowanie pozytywnych efekty w poprawie zachowania uczniów w bardzo trudnych przypadkach dopiero na V poziomie.

7. Stosowanie zaleceń procedury powinno odbywać się za wcześniejszym powiadomieniem pedagoga szkolnego.

8. Procedurę postępowania opracował oraz wprowadził zarządzeniem: Paweł Jakubowski – dyrektor Szkolno – Przedszkolnego w Tursku.

 

 

 

 

 

 

III. Strategia postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo na terenie szkoły:

 

1. POZIOM: PRACA WYCHOWAWCZA WYCHOWAWCY KLASY

  1. Rozmowa indywidualna wychowawcy lub nauczyciela z uczniem, ewentualnie uczniami – wyjaśnienie wersji wszystkich stron uczestniczących w konflikcie.

2. Rozmowa nauczyciela lub wychowawcy z uczniem w obecności klasy.

3. Sformułowanie pouczenia wychowawczego przez nauczyciela lub wychowawcę dla ucznia – zalecenia.

4. Wpis negatywnej uwagi w dzienniczku uwag w przypadku braku poprawy.

5. Przekazanie rodzicom informacji ustnej lub pisemnej, przez nauczyciela wychowawcę na temat zachowania ucznia.

6. Uczniowie, którzy sprawiają kłopoty na świetlicy – bezpośrednia informacja do wychowawcy klasy.

7. Zastosowanie kary w postaci upomnienia wychowawcy – pisemne (odnotowanie upomnienia w dzienniku).

2. POZIOM: PRACA WYCHOWAWCZA PEDAGOGA SZKOLNEGO

1. Poinformowanie o zaistniałej trudnej sytuacji  pedagoga szkolnego.

2. Poinformowanie o zaistniałej trudnej wychowawczo sytuacji w formie ustnej lub pisemnej rodzica.

3. Indywidualna rozmowa wychowawcza pedagoga szkolnego z uczniem w obecności wychowawcy klasy.

4. Rozmowa wychowawcza rodzica z dzieckiem w obecności pedagoga oraz wychowawcy (wezwanie rodzica do szkoły – rozmowa ostrzegawcza).

5. Sytuacje wyjątkowo trudne – zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia zespołu wychowawczego i opracowanie wspólnej strategii postępowania (ewentualnie wniosek o udzielenie wyższego stopnia kary zgodnie ze statutem szkoły).

6. Spotkania wychowawcze z klasą pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy oraz rodziców.

7. Wypracowanie klasowych sposobów rozwiązania sytuacji konfliktowej w klasie (interwencja klasy jako zespołu) na godzinie wychowawczej z udziałem pedagoga (cykl spotkań) i wychowawcy klasy.

8. Spotkania wychowawcze w przypadku braku poprawy z zaproszoną osobą – specjalistą np. resocjalizacji, terapeutą.

9. Zgłoszenie sytuacji wyjątkowo trudnej wychowawczo (w przypadku wyczerpania dostępnych środków wychowawczych) do dyrektora szkoły.

 

3. POZIOM: PRACA WYCHOWAWCZA DYREKTORA SZKOŁY

1. Zapoznanie z przebiegiem dotychczasowych udokumentowanych działań wychowawczych wychowawcy i pedagoga.

2. Rozmowa indywidualna dyrektora z uczniem (lub uczniami)

3. Rozmowa indywidualna rodzica w obecności dyrektora szkoły z dzieckiem.

4. Spotkanie dyrektora szkoły z zespołem klasowym i uczniami w przypadku konfliktu wewnątrzklasowego (rozmowa wychowawcza).

5. Rozmowa dyrektora z rodzicami na klasowym zebraniu rodzicielskim.

6. Zebranie uczniów i rodziców z dyrektorem.

7. Godzina wychowawcza z udziałem rodziców i dzieci (w obecności dyrektora szkoły).

8. Wypracowanie wspólnych form wychowawczych w stosunku do uczniów np.:

- sprawozdania wychowawcze;

- samoocena ucznia;

- pochwała.

      9. Udzielenie regulaminowych kar zapisanych w statucie szkoły i WSO.

4. POZIOMY ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW WYCHOWAWCZYCH

 

 

Uczeń

 

Wychowawca

 

 

Uczeń

 

Wychowawca

 

Pedagog

 

Uczeń

 

Wychowawca

 

Pedagog

 

Rodzice

 

 

Uczeń

 

Wychowawca

 

Pedagog

 

Rodzice

 

Terapeuta

 

 

Dyrektor

 

 

I poziom

 

II poziom

 

III poziom

 

IV poziom

 

V poziom

 

 

 

 

5. POSTĘPOWANIE WYCHOWAWCÓW, PEDAGOGA I DYREKTORA SZKOŁY W SYTUACJACH SZCZEGÓLNYCH:

            W sytuacjach wymagających szczególnego postępowania stosuje się następującą, uproszczoną procedurę:

1. Zgłoszenie zdarzenia przez ucznia, nauczyciela lub innego pracownika szkoły, wychowawcy klasy.

2. Ocena poziomu zagrożenia i zgłoszenie zdarzenia przez wychowawcę i zgłoszenie pedagogowi szkolnemu.

3. Ocena poziomu zagrożenia i powiadomienie dyrektora szkoły.

4. Ocena poziomu zagrożenia i powiadomienie przez dyrektora szkoły odpowiednich organów (Policji, Sądu Rodzinnego lub Prokuratury). Jednoczesne powiadomienie rodziców ucznia.

 

UWAGA - w powyższej procedurze należy kierować się przede wszystkim poniższymi zaleceniami:

a)     w każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył 17 lat, należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny, a w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia, który ukończył 17 rok życia, prokuratora lub policję.

b)    w każdym przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa z udziałem ucznia szkoły należy zawiadomić rodziców, prokuratora lub policję.

c)     każda, dotycząca uczniów, wizyta policjanta w szkole powinna być uzgodniona z Dyrekcją Szkoły. 

d)    w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków (bądź spożywa alkohol lub zażywa narkotyki) powinien powiadomić o tym fakcie Dyrekcję Szkoły i odizolować ucznia od reszty klasy, ale ze względu bezpieczeństwa nie pozostawiać go samego stwarzając warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie. W celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy Dyrekcja wzywa lekarza lub policję.

e)     Dyrekcja Szkoły zawiadamia również rodziców /opiekunów/ ucznia. Całe zdarzenie powinno zostać udokumentowane ze wszystkimi uzyskanymi informacjami dotyczącymi zdarzenia.

f)     W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie alkohol lub narkotyki (bądź inne niebezpieczne przedmioty) powinien powiadomić o tym Dyrekcję Szkoły. Dyrekcja Szkoły wzywa rodziców /opiekunów/ i policję i w obecności innej osoby (w/w nauczyciel, pedagog, wychowawca) ma prawo żądać wydania niepożądanej substancji (przedmiotów). Całe zdarzenie powinno zostać udokumentowane ze wszystkimi uzyskanymi informacjami dotyczącymi zdarzenia.

g)    w przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji (naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnianie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku nauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych itp.), nauczyciel powinien przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. Wychowawca klasy informuje o fakcie Dyrektora Szkoły i pedagoga oraz wzywa rodziców /opiekunów/ w celu ustalenia toku dalszego postępowania. Jeżeli szkoła wykorzysta wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, Dyrektor Szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję.

h)    jeżeli zachowania świadczące o demoralizacji przejawia uczeń, który ukończył 18 lat, a nie jest to popełnienie przestępstwa, to nauczyciel, który pozyskał w/w informacje, powinien powiadomić wychowawcę i pedagoga szkolnego (psychologa). Zarówno wychowawca klasy jak i pedagog szkolny (psycholog) winni przeprowadzić z uczniem rozmowy oraz objąć go obserwacją. 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Paweł Jakubowski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 marca 2021 10:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Paweł Jakubowski
Ilość wyświetleń: 159
01 marca 2021 10:22 (Paweł Jakubowski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Biuletyn Informacji Publicznej Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Tursku::Wytyczne MEiN, MZ i GIS_wrzesień_2021:: Regulamin Konkursu Grantowego CyfrowaGmina-Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym –„Granty PPGR” Oś V. Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia - REACT-EU Działanie 5.1Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020 Warszawa, wrzesień2021 r. §1 Słownik pojęć Generator Wniosków Grantowych (GWG) – aplikacja służąca do kompleksowej obsługi wniosków grantowych (w zakresie składania wniosków, oceny wniosków, rozliczenia wniosków, komunikacji między Operatorem a Wnioskodawcą), dostępna na stronie internetowej Projektu; Grant – środki finansowe, które Operator na podstawie Umowy o powierzenie Grantu powierzył Grantobiorcy na realizację zadań służących osiągnięciu celu Projektu; Grantobiorca – podmiot, będący jednostką samorządu terytorialnego, uprawniony do udziału w konkursie, wybrany w procesie otwartego naboru::Biuletyn Informacji Publicznej Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Tursku::Wytyczne MEiN, MZ i GIS_wrzesień_2021:: Regulamin Konkursu Grantowego CyfrowaGmina-Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym –„Granty PPGR” Oś V. Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia - REACT-EU Działanie 5.1Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020 Warszawa, wrzesień2021 r. §1 Słownik pojęć Generator Wniosków Grantowych (GWG) – aplikacja służąca do kompleksowej obsługi wniosków grantowych (w zakresie składania wniosków, oceny wniosków, rozliczenia wniosków, komunikacji między Operatorem a Wnioskodawcą), dostępna na stronie internetowej Projektu; Grant – środki finansowe, które Operator na podstawie Umowy o powierzenie Grantu powierzył Grantobiorcy na realizację zadań służących osiągnięciu celu Projektu; Grantobiorca – podmiot, będący jednostką samorządu terytorialnego, uprawniony do udziału w konkursie, wybrany w procesie otwartego naboru::